Rabu, 11 April 2012

Menangani masalah disiplin murid

GURU PERMULAAN Oleh DR. ISMAIL ZAIN

MASALAH disiplin murid terdapat di mana sahaja baik di kampung atau di kota hanya senarionya sahaja yang berbeza.
Guru di kota mungkin akan berhadapan dengan masalah disiplin seperti keterlibatan murid dalam kegiatan merempit, berlepak di pasaraya atau menghabiskan masa melayari internet di pusat siber. Manakala guru di kampung pula mungkin akan berhadapan dengan murid yang ponteng sekolah dengan alasan membantu keluarga menoreh getah atau menangkap ikan atau melepak di simpang-simpang jalan.
Walau apa sahaja jenis atau bentuk kesalahan yang dilakukan, guru terutamanya guru permulaan harus bijak menggunakan pelbagai strategi untuk menanganinya. Sudah menjadi kebiasaan bagi murid-murid menguji tahap kewibawaan guru-guru baru terutamanya guru-guru wanita. Murid-murid seumpama ini akan berasa megah apabila seseorang guru permulaan itu mengalah atau menunjukkan reaksi lemah seperti menangis atau marah ketika menghadapi situasi yang tidak menyenangkan dek kerenah murid-murid.
Dalam hal ini guru-guru permulaan harus bijak menggunakan pelbagai strategi. Guru-guru tidak seharusnya emosional dalam menghadapi masalah ini. Seperti yang dinyatakan luahan rasa marah atau sedih tidak banyak membantu menangani masalah ini malah ia merupakan satu senario drama yang sememangnya dinanti-nantikan oleh murid-murid untuk dipertonton.
Beberapa strategi berikut mungking mampu membantu menanganinya dalam situasi tertentu.
• Mengenali murid
Seseorang guru harus mengenali murid-muridnya secara lebih dekat dengan penuh kemesraan. Ini bukan bermakna kita tidak boleh memarahi mereka. Minat dan masalah murid-murid harus dihayati dan ditangani. Tunjukkan kepada murid-murid melalui tindakan dan perawakan bahawa guru ialah rakan pembimbing mereka yang sentiasa mempunyai sifat keterbukaan dalam sebarang masalah. Memanglah diakui bahawa proses ini bukannya cepat tetapi memakan masa yang panjang dan guru seharunya banyak bersabar dan harus cekal dalam menghadapi sebarang cabaran.
• Komitmen yang ikhlas
Dalam sebarang tindakan, guru seharusnya dapat mempamirkan komitmen yang sepenuhnya dengan seikhlas mungkin. Murid-murid dapat menilai diri guru sama ada pengajaran yang dilakukan hanya sekadar memenuhi masa mengajar dan menghabiskan sukatan pelajaran atau mampu memberi bimbingan dengan sepenuh hati. Dalam hal ini guru seharunya mahir dalam sesi pengajarannya, mempunyai ilmu yang banyak melebihi murid-muridnya, serta mempunyai peribadi yang mulia dengan sedikit unsur-unsur kecindan yang mampu memecah kesunyian dalam sesi pengajaran dan pembelajaran dalam bilik darjah.
Memang penat, letih dan kadangkala membosankan apabila menghadapi kerenah seperti ini, tetapi ingat anda telah membuat pilihan guru sebagai profesion anda. Ia bukannya mudah sepertimana yang disangkakan oleh anda sehinggakan anda sanggup meninggalkan profesion lama anda semata-mata untuk menjadi “guru” yang mungkin pada ketika itu membayangkan kerja guru mudah, tidak meletihkan, banyak cuti, dan bermacam-macam lagi.
Insya-Allah dengan azam baru, guru-guru permulaan akan terus menyemai bakti mendidik anak-anak bangsa. Kalau bukan guru, siapa lagi yang boleh menjalankan tanggungjawab ini?. Guru Pembina Negara Bangsa!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan